Recensioner m m

Gud vill att du skall dö av Mitra H Lager

Boken skildrar en period i Iran i början av 80-talet när shahen var på väg ut och Khomeini på väg in och de i många fall fasansfulla händelser som detta medförde för hundra tusentals enskilda och familjer.

Mitra hade som 14-15-åring engagerat sig i kampen först mot shahen och sedan, när Khomeinis styre visade sig än värre, med fredliga medel demonstrerat även mot denna regim. De religiösa makthavarna slog tillbaka med metoder som inte på något sätt stod i proportion till det ev. brottet och nästan alla Mitras kamrater blev inom några år avrättade. När ett samhälle byggs kring ett fenomen som rimligen inte existerar, dvs. Guds existens, så tycks det vara så att detta föder en grupp makthavare som i grunden är onda och som använder religionen som en täckmantel för att hålla sig vid makten. I vår tid förefaller Islam att ge en perfekt täckmantel för många makthavare runt om i världen. Dessa makthavare har förmågan att kring sin person samla en människotyp som är beredda att utan någon personlig vinning utföra de mest grymma handlingar för sin ledare.

Det positiva man bär med sig från Mitas bok är den familj och släktsammanhållning som skildras och som så småningom, när inga andra utvägar fanns kvar, ledde till flykten till Sverige med man och barn. Detta ger ett hopp om att Iran kan bli ett bra land att bo i när förnuft får större utrymme och ett mera demokratiskt styre väl är infört. Boken berör och kan varmt rekommenderas och jag skulle gärna läsa en fortsättning.

Kent Börjesson

Kolla först på AdLibris medlemspriser för oss Humanister om du blir inspirerad och tänker köpa en bok!

Annonser